lørdag 3. mars 2012

Skader fra Tornadoene i Kentucky og Indiana

I går hadde vi rundt 40 tornadoer her i Kentucky. Det var totalt kaos! Jeg var hjemme på facebook og twitter, alle skrev statuser om det.. Jeg brydde meg ikke så veldig mye siden sola skinte ute, tenkte at det bare var en vanlig warning. Det viste seg at jeg tok feil. Jim ringte rundt 2 tida og fortalte oss om at det var flere tornadoer på vei mot Louisville. Skolene slapp kidsa ut tidligere, de voksne måtte hjem fra jobb osv. Totalt kaos. Det gikk en alarm på alle tvene i hele Kentucky hvert 5. minutt om tornado warninger. Meg, Leti og Jim gikk ut for å sjekke forholdene 10 minutter før tornadoen kom. Det var helt sjukt merkelig og stå der ute. Det var vanvittig fuktig luft og varm temperatur. Sikkert opp i mot 30 grader! Men det var før kald fronten slo inn. (Gikk helt ned til 5 grader i natt). 20 amerikanske mil sør for oss slo det ned en tornado og 20 amerikanske mil nord for oss var det også flere tornadoer. Kan vel si at vi var utrolig heldige!! Vi satt i midten av alt som skjedde. Tornado alarmen gikk også over hele byen! Sykt høy lyd. Det var en utrolig opplevelse og oppleve dette. Og de sier at dette bare er starten.. Det kommer til å bli mange fler, og jeg har hørt at det går mot det værste året noen sinne når det kommer til tornadoer..! Så hold dere fast!

I dag var meg og Jim å kjørte rundt i Indiana for å se på alle skadene. Det er en ting og se det på tven og nettet, men å se det med egne øyner er HELT sykt. Trær var overalt. Noen hus hadde bare grunnmuren igjen, andre hadde mistet takene eller halve hus stod igjen. Skilter rift ned. Veiene dekket av ting og tang. Helt utrolig hva en tornado kan gjøre..

Her er noen bilder:



















6 kommentarer:

  1. Ser jo helt vanvittig ut! Ta advarslene på alvor, Anna, da dette er noe vi ikke er vant med i Mandal! Glad i deg. Klem, Pappa.

    SvarSlett
  2. Enig med pappa! Nifst..
    Glad i deg. Klem, Mamma

    SvarSlett
  3. tror noen må lære amerikanerne å bygge hus...

    SvarSlett
  4. Du er tøff, Anna! For en opplevelse det må være. Litt rart og skummelt for oss her hjemme, at du befinner deg midt i den største nyhetssaken i mediene om dagen. Må innrømme at jeg fikk litt panikk da jeg våknet til overskriftene i VG i går, og det uten å ha fått noe skriv fra deg.. Enig med rådene om å ta det på alvor! Glad i deg vet du ;O)
    Knallsterke bilder synes jeg...tenker dette ble mer på en viss journalist sin liste, over hva du kommer til å bidra med i reportasjen ..
    Klem fra Bigsis

    SvarSlett
  5. Ja, det var litt skummelt!
    hehe, gøy med avis vettu!
    Klem

    SvarSlett